Asset_Spot_ 2SEP_Website.png
Winnende foto 4.JPG
Winnende foto 7.JPG

MEEDOEN

De SouthEast Parade is de vrolijkste parade van Amsterdam in Zuidoost

 

Wie kan meedoen?

Iedereen kan meedoen aan de SouthEast Parade. Jong, oud, zwart, wit, bewoners, ondernemers, stichtingen, verenigingen, individueel of met een grote of kleine groep.

Hoeveel kost het om mee te doen?

Deelname aan de SouthEast Parade is gratis.

Waarom meedoen?

Samen bewegen en paraderen en de beste versie van jezelf laten zien. Daarnaast is er een vakjury die prijzen uitdeelt. De jury kijkt naar de presentatie, de choreografie, contact met elkaar, met het publiek en op de manier waarop je het thema: Zo Mooi, ZO Trots! uitdraagt. 

Doe jij mee aan de vrolijkste parade van Amsterdam in Zuidoost?  

Hier aanmelden

Asset_spot_3SEP_Website.png
SEP

MEEST GESTELDE VRAGEN

Hoe val je in de prijzen en wat zijn de categorieën en criteria?

Er zijn 5 categorieën: Grote groepen, Kleine groepen, Maatschappelijke relevantie, Individueel en de publiekslieveling.

Kort gezegd wordt er door de jury gekeken naar de presentatie, de choreografie, contact met elkaar, met het publiek en op de manier waarop je het thema: Zo Mooi, ZO Trots! uitdraagt. Win een beker, een goodiebag, en een mooie geldprijs.

Asset_Star_2SEP_Website.png

Hoe gaat het nummers geven?

Jouw groepsnummer krijg je ruim van tevoren toegestuurd. Want ook daar wordt door de jury naar gekeken. Jouw groepsnummer is onderdeel van de presentatie. Een groep kan tot maximaal 50 personen genummerd worden.

Is je groep groter dan 50 dan krijg je een alfabetische letter gekoppeld aan je nummer. Bijvoorbeeld: bestaat je groep uit 150 personen dan is je nummer voor de eerste 50 personen bijvoorbeeld 10. De tweede groep van 50 personen is nummer 10A en de derde groep van 50 personen is nummer 10B.

De groep loopt aansluitend bij elkaar en om de 50 personen een begeleider ertussen. Wint jouw groep? Dan wint groepsnummer 10 en daar horen 10A en 10B dus gewoon bij.

Hoeveel begeleiders per groep?

Per groep tot 50 personen 2 begeleiders van de groep zelf en 2 van de organisatie.

Waar is het aanmeldpunt op de dag van de SouthEast Parade?

Op de dag van de SouthEast Parade kan de begeleider van de groep aanmelden bij het centraal servicepunt. Dit servicepunt vind je op het Hoekenrodeplein en is te herkennen aan de SouthEast Parade Banner.

SEP

Er zijn servicepunten, hoe herken je die en wat is daar te doen?

Het Bijlmer Parktheater, Wijkcentrum Kormelink, CEC en Podium Kwakoe zijn de SouthEast Parade servicepunten. Ze zijn herkenbaar omdat er kraampjes staan met water, fruit en vlaggen. Bij de servicepunten kan je ook gebruik maken van de toiletten. Want wildplassen doen we niet aan☺ Deze servicepunten zijn ook aangegeven op de routekaart. Bekijk deze hier.

Vanzelfsprekend laten we ons afval achter in de daarvoor bestemde bakken onderweg of in de zakken of bakken bij de servicepunten! Zuidoost wordt steeds schoner en ook daar zijn we ontzettend trots op!

Sanitaire stop en dan?

Bij de servicepunten stopt de stoet 5 minuten en is er gelegenheid gebruik te maken van de aanwezige toiletten. Verder kan er water worden aangevuld en lege flesjes en ander afval worden indien nodig ingeleverd. Na 5 minuten vervolgt de stoet de tocht. 

Groepen met kinderen blijven als groep bij elkaar, die gaan even uit de stoet en sluiten later weer aan als dat langer dan 5 minuten duurt. We blijven verder in volgorde van vertrek lopen! Begeleiders geven door welke groep achter blijft en later weer aansluit.

Asset_spot_3SEP_Website.png

Media en publiciteit

Media en folders brengen de SouthEast Parade onder de aandacht. Dit gebeurt via verschillende kanalen.

Via onze Facebookpagina en Instagram. De SouthEast Parade wordt gepromoot door verschillende televisie en radio stations. Bekijk hier onze mediapartners en special sponsors. Op 2 juli (Kick-off) en 9 juli (SouthEast Parade) zal er ook pers aanwezig zijn. Salto zendt de SouthEast Parade op 9 juli live uit.Op het Hoekenrodeplein en in het Oscam Café staan er schermen waarop de uitzending te zien is.Voor meer informatie over media relaties neem contact op met communicatie@southeastparade.nl

Welke route(s) lopen we dit jaar?

Er zijn twee routes te bewandelen:

- De lange route van 6,7 km start bij het Hoekenrodeplein. 
- De verkorte route van 2,4 km start bij het CEC. 

Voor beide routes is het eindpunt op het Hoekenrodeplein. De starttijd voor de verkorte route wordt per mail aan de deelnemende groepen gecommuniceerd.

Bekijk hier de route

Asset_Spot_ 2SEP_Website.png

Hoeveel meter afstand houden we aan tussen de groepen?

De afstand tussen de groepen moet ongeveer 5 meter zijn, maar de afstand en het tempo wordt bepaald door de begeleiders. Er wordt rekening gehouden met het verkeer.

Zijn er vaste begeleiders van de organisatie per groep?

Ja, het zijn vaste begeleiders van de organisatie en zij lopen de hele route met de groep mee. De groep hoort aanwijzigingen van de begeleiders op te volgen.

Mogen er auto’s meerijden?

Alleen na overleg met de organisatie. Er worden bij uitzondering alleen kleine, elektrische, auto’s toegelaten. De paden zijn te smal en de organisatie hecht heel erg aan een duurzame, groene, schone optocht.

Let op: alleen auto’s worden toegelaten die vooraf een foto van de auto en het kentekennummer aan de organisatie hebben gestuurd. E-mail: communicatie@southeastparade.nl 

Alleen auto’s vanaf 2015 worden toegelaten (wettelijke eis)

Wie zijn de juryleden?

De juryleden zijn allemaal Bijlmerbelievers en hebben op verschillende sociaal maatschappelijk terreinen, kunst, cultuur, fotografie en media hun sporen verdiend. Het oordeel van de jury is zelfstandig en onafhankelijk en staat niet ter discussie.

Jury fotografiewedstrijd : Jenny van Dalen, Marian Duff, Jules Rijssen en Paulina Dorder.

Tijdens de Kick-off op 2 juli maakt de fotografiejury de mooiste foto’s van 2019 bekend, de foto’s worden tentoongesteld.

Jury SouthEast Parade 2020: John Leerdam, Rubina Boasman, Karin Moor en Ray Blinker zullen gedurende de hele parade de groepen volgen en beoordelen.

Asset_Star_2SEP_Website.png

Vinden er voorafgaand aan de Parade bijeenkomsten plaats?

Ja, alleen vooraf aangemelde groepen of personen worden uitgenodigd voor deze bijeenkomsten in de maanden voorafgaand aan de Parade. Al jouw vragen worden beantwoord en je krijgt de meest actuele informatie. De uitnodigingen voor deze bijeenkomsten worden per mail verzonden naar alle deelnemers.

Wat gebeurt er op de Kick-off in het CEC op maandag 2 juli?

De inloop is om 17:30 start programma om: 18:00.

Tijdens de feestelijke Kick-off stellen wij de groepen voor aan sponsors, genodigden en pers. Per groep is het fijn als er twee/drie vertegenwoordigers aanwezig zijn. Er zullen foto’s gemaakt worden en misschien zal de pers je benaderen voor een interview. Je bent vrij om daar wel of niet op in te gaan.

Op de kick-off is er een tentoonstelling van de ingezonden foto's van 2019 voor de fotografieprijs. De winnende foto's worden door de jury bekendgemaakt.

Asset_spot_3SEP_Website.png

Wat zijn de beste plekken om de groepen te supporten?

De beste plekjes langs de routes vind je tussen de servicepunten. Hier kan je de groepen toejuichen en kan je genieten van de vrolijkste wandelmars van Amsterdam in Zuidoost.

Op het Hoekenrodeplein staat het hoofdpodium en starten de groepen die de normale route bewandelen. Bij de start krijgt elke groep de gelegenheid om zich te introduceren. Support is van harte welkom. Het Hoekenrodeplein is ook het eindpunt voor beide routes. Zorg ervoor dat je daar op tijd staat om de spectaculaire binnenkomst van alle groepen te zien. Bij het CEC start de korte route. Ook hier vinden er activiteiten plaats. Bekijk de route hier 

SEP

Beheersplan

Veiligheid gaat boven alles!

Helaas hebben we niet alles in de hand om alle risico’s te voorzien en op te lossen. De organisatie zet maximaal in om het verloop van een veilige parade te waarborgen. Zo hebben wij diverse servicepunten waar er voldoende water en fruit wordt uitgedeeld. Er is gezorgd voor:

- genoeg begeleiders per groep
- voldoende verkeersregelaars 
- een obstakelvrije route
- EHBO posten

Weersomstandigheden

De organisatie zal tot en met de dag van de parade de weerberichten goed in de gaten houden, zodat er rekening kan worden gehouden met de verschillende scenario’s.

Het grootste risico voor de SouthEast Parade is het weer, aangezien de parade buiten is. De kans dat zowel deelnemers als toeschouwers de parade zullen verlaten bij regen is groot, maar regen is geen reden om de parade af te lasten. Bij onweer wordt dat wel overwogen. Bij code rood of windkracht ≥5 wordt de parade afgelast. Bij extreme hitte, wordt voorzien in het verstrekken van extra water voor de deelnemers. Overigens zijn de aangrenzende horecagelegenheden open. De route voorziet in voldoende mate over schaduwplekken (bomen, gebouwen, spoor).

Ongevallen

Een ongeluk zit in een klein hoekje! En daar zitten we als organisatie niet op te wachten.

Vanuit de organisatie zijn voorzorgsmaatregelen getroffen in de zin van EHBO posten mocht er toch iets gebeuren. Er zijn drie EHBO posten (Hoekenrodeplein, Bijlmer Parktheater, CEC gebouw) en een mobiele post in de stoet. Verder zijn er vele (tientallen) vrijwilligers van ROC die hulp kunnen bieden als het moet.

Verkeer

Om de route veilig te kunnen afleggen en het verkeer niet te veel hinder te laten ondervinden, worden er op enkele cruciale punten op de route gecertificeerde verkeersregelaars ingezet. Op deze punten zullen tevens studenten van ROC worden ingezet, die onder begeleiding kunnen ingrijpen indien noodzakelijk.

Crowdmanagement & -control

Op het Hoekenrodeplein is de feestelijke start en sluiting van de parade, maar het voetgangersverkeer op het plein moet doorgang kunnen vinden. De organisatie zet maximaal in. Er komt een goede scheiding tussen de activiteitenzone en het station. Het is belangrijk dat de instructies en verzoeken van (vertegenwoordigers van) de organisatie worden opgevolgd. U herkent ze aan het tenue.

Mensen worden aangespoord, middels folders en media, om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De parade komt langs drie metrostations (start Bijlmer Arena, Kraaiennest en Ganzenhoef) en diverse bushaltes. Hierdoor is het bereik per openbaar vervoer optimaal.

Asset_Star_2SEP_Website.png